De Pilgrim Fathers

De naam Oude of Pelgrimvaderskerk van Delfshaven, ook wel kortweg de Pelgrimvaderskerk genoemd, verwijst naar een groep Engelse gelovigen: de Pilgrim Fathers. Zij  weken vanuit Engeland aan het begin van de 17e eeuw als geloofsvluchtelingen uit naar Nederland. Na een twaalf jarig verblijf in Amsterdam en Leiden besloten zij in 1620 de overtocht te wagen naar de 'Nieuwe Wereld', in de hoop daar een nieuw vaderland te vinden. In de haven van Delfshaven bij de kerk scheepten zij zich in, om met de 'Speedwell' te beginnen aan hun avontuurlijke tocht. Het vertrek uit Delfshaven in 1620 staat afgebeeld op een groot schilderij genaamd Embarkation of the Pilgrims,  geschilderd door Robert W. Weir in opdracht van het Amerikaanse Congres. Het kunstwerk hangt sinds 1844 in de rotunda van het Capitool in Washington.

In het Engelse Southampton voegden andere geloofsgenoten zich bij hen en maakten zij met het schip de 'Mayflower' de gevaarlijke overtocht naar Cape-Cod-Bay. Deze Pilgrims worden beschouwd als medegrondleggers van het huidige Amerika. Hun dankdienst voor de eerste oogst in hun nieuwe vaderland is in Amerika uitgegroeid tot de jaarlijkse Thanksgiving Day.

In de kerk herinnert het grote gebrandschilderde glas-in-loodraam, met een afbeelding van de 'Speedwell', aan deze geschiedenis.

In de Ankie-Verbeek Ohr zaal is een permanente tentoonstelling ingericht die gewijd is aan deze Pilgrim Fathers. Tevens is er een 7 minuten durende film die het verhaal van de Pilgrims beeldend vertelt (kan ook in het Engels).

Plakkaat van Verlatinghe