Vrienden van de Oude of Pelgrim­vaders­kerk

Als particulier en bedrijfssponsor draagt u bij om het gebouw als uniek historisch erfgoed met nationale en internationale betekenis voor de toekomst te waarborgen. De Oude of Pelgrimvaderskerk is gelieerd aan het vertrek van de oorspronkelijk Engelse Pilgrim Fathers op 20 juli 1620 met de Speedwell vanuit Delfshaven naar het beloofde land Amerika. Met een tussenstop in Engeland werd in Plymouth overgestapt van de lekke Speedwell op de Mayflower. Na een zware zeereis van ruim 2 maanden werd aangeland in Massachusetts.

Het vertrek met de Speedwell uit Delfshaven in 1620 staat afgebeeld op een groot schilderij (3,60 m. bij 5,40 m.) genaamd Embarkation of the Pilgrims, geschilderd door Robert W. Weir in opdracht van het Amerikaanse Congres. Het kunstwerk is een icoon in de Amerikaanse staatsgeschiedenis en hangt sinds 1844 in de Rotunda van het Capitool in Washington D.C.. De Oude of Pelgrimvaderskerk in Historisch Delfshaven is daarmee onlosmakelijk verbonden met Amerika. 'Democratie en Vrijheid' zijn voor de maatschappij - over de hele wereld - doorgaand nastrevenswaardig.

De in 2020 vernieuwde tentoonstelling Pilgrim Fathers Presentation in de Ankie Verbeek-Ohr zaal markeert 400 jaar Commemoration Pilgrim Fathers. Dit is in de VS, Nederland en Engeland passend herdacht. De in oktober 2020 geplande opening van de tentoonstelling door de Ambassadeur van de VS samen met de Burgemeester van Rotterdam moest door de tweede corona golf worden uitgesteld. De aangehouden opening zal op een passend moment alsnog plaatsvinden.

In 2021 was het 400 jaar Thanksgiving day. In dit kader hebben de Vrienden in samenwerking met de Erasmus Universiteit een essay wedstrijd georganiseerd tussen de universiteiten van Leiden, Delft, Rotterdam en de Harvard Universiteit in Boston, Massachusetts. Het Erasmus Trust Fonds heeft de prijs, 1 week verblijf student Nederland/VS vice versa, gesponsord. Het thema van de essaywedstrijd was het gesproken woord 'The Hill we Climb' van Amanda Gorman, inauguratie Joe Biden 6 januari 2021. De toekomst van maatschappij en wereld is geworteld in het verleden met zijn goede en minder goede kanten ter lering!

Word Vriend

De Stichting Vrienden van de Oude of Pelgrimvaderskerk heeft een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) status. Voor particulieren en bedrijven werkt de ANBI-status van de Stichting Vrienden van de Oude of Pelgrimvaderskerk ten gunste: donateurs mogen hun giften aftrekken van de inkomsten- of vennootschapbelasting (voor de meest actuele informatie hieromtrent verwijzen wij u naar de Belastingdienst). De hoogte van uw gift is naar eigen keuze. Elk jaar is er een gezamenlijk treffen in de kerk. Voor bedrijven zijn er diverse mogelijkheden voor bijdragen met daaraan verbonden exclusieve voordelen. Businesswise kan de betekende relatie Nederland-VS ook voor u interessant zijn.

Neem vrijblijvend contact op

Bedrijfsvrienden